Waarom kiezen tussen ‘make’ en ‘buy’?
Door Solidbricks op 28 oktober 2025
Digitaliseren of het applicatielandschap doorontwikkelen? Daarbij word je als beslisser vaak geconfronteerd met een essentiële keuze: ‘make or buy’. Wanneer je een ontbrekende schakel in de informatiehuishouding ontdekt, rijst de vraag: ‘Maken we het zelf óf kopen we het?’
Je koopt een ‘pak’, maar past het wel?
Weinig bedrijven voelen de behoefte om het wiel opnieuw uit te vinden. Zeker als het gaat om een zogeheten commodity (een basisproduct), kies je bijna altijd voor ‘buy’. Maar wat als het nou gaat om méér dan een commodity? Wanneer je bijvoorbeeld een bedrijfssysteem nodig hebt, wordt het een ander verhaal.
Je eerste gedachte is misschien: Als het bij een ander werkt, werkt het vást ook bij ons. Maar de praktijk is weerbarstig. Want dát waarmee jouw onderneming het verschil maakt, is geen commodity. Kies je voor een one-size-fits-all-softwareoplossing die voor ieder wat wils biedt? Dan teken je meestal automatisch voor veel configuratie. En vaak óók voor ongebruikte functionaliteit. Bovendien sluit zo’n oplossing niet altijd aan op jouw exacte behoeften. Eigenlijk koop je dan een pak dat enige maten te groot is. Prima als je nog in de groei bent, natuurlijk. Maar als volwaardige onderneming wil je niet steeds over je broekspijpen struikelen.
Ga je voor ‘one-size-fits-no-one’?
Wat dit vraagstuk lastiger maakt, is dat we ‘make or buy’ in de praktijk vaak vrijwel direct vertalen naar ‘buy this or that’. ‘Make’, daar zijn we allergisch voor geworden. Want we associëren het met maatwerk en dat heeft helaas nog steeds een slechte naam.
Wanneer een grote leverancier vervolgens belooft om jouw specifieke informatiebehoefte op de roadmap te zetten, ben je vaak om. Maar gaat die leverancier daar hands-on mee aan de slag als jij slechts een kleine klant bent? Of als er nog honderden andere verzoeken op diezelfde roadmap staan? Meestal bouwen leveranciers alleen nieuwe functionaliteiten wanneer deze voor meer klanten bruikbaar zijn. En dan nóg heb je vaak een lange adem nodig.
Vanuit het standpunt van de leverancier is dit heel begrijpelijk, want een kleine wijziging voor één klant leidt snel tot problemen bij alle bestaande klanten. Groei in de breedte resulteert regelmatig in stagnatie in de diepte (zie ook onze blogpost over de wet van de remmende voorsprong, die hier zeker geldt).
De vraag is: wat doet zo’n situatie met jouw organisatie? De gebruiker raakt meestal gefrustreerd. “ICT doet niets met mijn vraag,” verzucht deze. Daarop antwoordt ICT dan: “Het ligt niet aan ons, maar aan de leverancier, die jij destijds zelf hebt uitgekozen.”
Er is een reden waarom ICT-experts adviseren om je applicatielandschap iedere vijf tot zeven jaar onder de loep te nemen. Na vijf jaar gaat de frustratie vaak dusdanig overheersen dat je iets anders wilt. Juist daarom is digitale transformatie zo ingewikkeld. We blijven hangen in de ‘ICT-kortsluiting-loop’: we vervangen dát wat we kennen zonder het onbekende te onderzoeken (zie ook onze blogpost over brood en spelen).
Geen ‘of-of’, maar ‘en-en’
Bij Visma Solidbricks geloven we dat je niet hoeft te kiezen. De oplossing ligt in ‘make AND buy’. Heb je als klant een functionaliteit nodig? Dan bouwen we die voor je. Zo leggen we het fundament om met je mee te groeien.
Tegelijkertijd beseffen we dat niemand op alle gebieden een specialist is. Gaat je vraag te diep, dan koppelen we met de oplossing van een andere expert. Deze beschouwen we als samenwerkingspartner. Daarom spreken wij dus ook niet van ‘koppelen met derden’. Dat klinkt immers alsof de andere expert niet echt deel uitmaakt van onze relatie met de klant. En in onze visie zijn alle betrokken partijen onderdeel van één coherent geheel. Wij koppelen aan de software van onze samenwerkingspartners en denken samen met hen én onze klant mee over de beste oplossingen. Dit noemen wij ‘building the best of breeds’. Want aan samenwerkingen moet je bouwen. Zo maak je de keten alleen maar sterker!
Meer weten over ‘make AND buy’? Neem gerust contact met ons op. We bespreken graag hoe jouw situatie eruitziet en wat de mogelijkheden zijn.