
Wat we écht doen met AI (en hoe jij ervan profiteert!)
Door Solidbricks op 28 juli 2025
In onze vorige blogpost vertelden we hoe een interne pilot bij Thinkwise razendsnel uitgroeide tot een partnership waarmee we klanten nog beter kunnen helpen. Thinkwise is een modelgedreven ontwikkelplatform dat gebruikmaakt van AI. Ook Visma Solidbricks heeft AI volop omarmd in de vorm van Bricky, onze AI-assistent.
Tegelijkertijd is ‘AI’ voor veel mensen nog een ongrijpbaar begrip. We horen er dagelijks over, maar het blijft vaak abstract.
Wat houdt het in onze context concreet in?
We gingen nogmaals om de tafel met Wouter Boelaars (managing director bij Visma Solidbricks) en Bart van ’t Klooster (senior sales executive bij Thinkwise). Dé hamvraag: ‘Wat doen júllie nu precies met AI?’
AI voor developers: het ‘ontwikkel-leven’ makkelijker maken
AI inzetten om het leven van developers makkelijker te maken: dát is een van de speerpunten van Thinkwise. “Bij het Upcyclen van bestaande applicaties komt AI bijvoorbeeld van pas,” vertelt Bart. “We kunnen steeds meer data, informatie en business-logica geautomatiseerd uit oude applicaties halen en met behulp van AI in ons platform onderbrengen.”
Daarnaast helpt AI om schermen automatisch te optimaliseren. “Dat gebeurt op basis van data in een applicatie,” zegt Bart. “En met onze open-AI-integratie kan je requirements opstellen en in Thinkwise beschrijven wat je nodig hebt. Het platform genereert dan automatisch een eerste versie van je applicatie. Deze is niet in één keer perfect, maar je krijgt een goede voorzet.”
Wouter ziet deze voordelen terugkomen in de praktijk. “Er zit nu een AI code review in,” vertelt hij. “Wanneer je een stuk code ter review aanbiedt, scant AI dat automatisch.” Zelf bouwde hij functionaliteit waarbij AI-modellen op gezette momenten delen van een applicatie analyseren. “Je kunt op elk moment iets ontwikkelen en blijven optimaliseren.”
AI voor eindgebruikers: slimme assistentie in je applicatie
Thinkwise past AI ook toe aan de eindgebruikerskant. “We hebben de eerste versie van onze chatbot gelanceerd,” vertelt Bart. “Deze draait op een open source AI-model — op een veilige on-premise-manier, zodat je toegang hebt tot je eigen data en daarmee ook weer een chatbot kan bouwen.”
Vorig jaar is tevens de Universal Thinkwise Assistant (UTA) live gegaan: een linguistic user interface die nog veel verder wordt uitgebouwd. Bart: “Dit is de eerste versie, maar klanten maken er al goed gebruik van. Ze stellen slimme vragen op basis van hun data of spreken een gespreksverslag in terwijl ze in de auto zitten. De mogelijkheden zijn breed. Je kan bijvoorbeeld ook tegen de UTA zeggen: ‘UTA, plan in mijn agenda in dat ik op vrijdag een e-mail schrijf over dit onderwerp.’”
AI in actie: Bricky als rapportage- en dashboardassistent
Wouter ontwikkelde reeds in een vroeg stadium een eigen AI-assistent: Bricky. “Ik voorzag bestaande open-AI-modellen van een nieuw jasje,” vertelt hij. “Eerst bouwde ik in dat je er één enkele ‘pre-prompt’ in kon zetten. Toen dacht ik: kunnen we putten uit de data die in de applicatie zit?”
Stapsgewijs breidde Wouter Bricky uit: “Op een gegeven moment kon je bijvoorbeeld aan Bricky vragen: ‘Wat is mijn top 10 van projecten?’ Vervolgens kon Bricky hierin zoeken naar specifieke antwoorden of bepaalde berekeningen maken. Alles wat je maakte werd dynamisch. Je kon continu méér vragen en zelfs je eigen dashboarding maken.”
Daarop besloot Wouter om de datasets die iedereen voor zichzelf kon creëren, vast te leggen: “Nu kun je hetzelfde rapport nogmaals draaien. En op basis van de datasets kun je vervolgvragen stellen. Bricky is dus langzaam uitgegroeid tot een dashboard- en rapportage-assistent. En we willen dat onze klanten er optimaal van profiteren, dus Bricky zit in onze applicatie en is voor alle gebruikers beschikbaar!”